বিষয়ঃ নবী আল-উম্মী (ﷺ) এর ব্যাখ্যা। এর মানে নিরক্ষর নয়।
Written by (Masum Billah Sunny)
◾ রাসুল (ﷺ) কে নিরক্ষর বলা বিয়াদ্দবির শামিল।
◾ এটা যে বেয়াদবী তা বুঝানোর জন্য কোন যুক্তির প্রয়োজন নেই নিজের দিকে একবার প্রয়োগ করে দেখুন (নিরক্ষর, অশিক্ষিত, মূর্খ, অক্ষর জ্ঞানহীন)
এসব শব্দ কেউ আপনার জন্য ব্যবহার করলে কেমন লাগবে।
◾ নাকি বলতে চান আপনি রাসূলুল্লাহ (দ) থেকেও অধিক জ্ঞানের অধিকারী (আস্তাগফিরুল্লাহ, নাউযুবিল্লাহ)
এমন বেয়াদবদের জন্য হুশিয়ার করে দিচ্ছি সম্মানিত জগৎবিখ্যাত ইমামগণের ইজমা দ্বারাঃ
"ইসলাম বা কুরআনের বিরুদ্ধে বিরূপ মন্তব্যকারী, রাসূলুল্লাহ [ﷺ]-কে নিয়ে কটুক্তিকারী কিংবা তাঁর শানে গোস্তাখীকারী মুরতাদ হয়ে যাবে। তাদের শাস্তি হল মৃত্যুদন্ড।"
Reference :
১.ইমাম কাজী আয়াজঃ আশ শিফা-২/২১১
২.আস-সারিমুল মাসলূলঃ ১/৯
৩.আত-তাহরীর ওয়াত তানওয়ীরঃ মুয়াসসার
৪.ইমাম সুয়ুতীঃ মাহাসিনুত তাওয়ীল-৫/১৪২, সূরা তওবা ১১-১৩ এর ব্যখ্যায়
৫.সুবুলু হুদা ওয়ার রাশাদ-১২/২১,
৬.ইমাম তক্বীউদ্দীন সুবকীঃ “আসসাইফুল মাসলূল আলা মান সাব্বার রাসূল (ﷺ)"
৭.ইমাম ইবনে আবেদীন শামীঃ তাম্বীহুল ওলাত ওয়াল আহকাম
৮.ইমাম ইবনে আবেদীন শামীঃ রাসায়েলে ইবনে আবেদীন-১/৩১৬
৯.আ'লা হযরতঃ ইরশাদে আ'লা হযরত।
১০.আ'লা হযরতঃ আহলে সুন্নাত ওয়াল জামাআতের আক্বিদা।
১১.ইমাম কিরদারীঃ আল-ওয়াজীয।
১২.ইমাম ইবনে আবেদীন শামীঃ দুররে মুখতার’।
এই মতের উপর ইমামগণের এক বিশাল জামাত ঐক্যমত পোষণ করেছেন।
👉 ইমাম মালেক বিন আনাস (রহঃ)
👉 ইমাম আবুল লাইস (রহঃ)
👉 ইমাম আহমাদ (রহঃ) ইমাম ইসহাক এ বক্তব্যের প্রবক্তা।
👉 আর এটাই ইমাম শাফেয়ী (রহঃ) এর মাজহাব।
👉 আল্লামা কাজী ইয়াজ (রহঃ)
👉 ইমাম আবু হানীফা (রহঃ) হানাফী ফুক্বাহাবৃন্দ।
👉 ইমাম সাওরী (রহঃ),
👉 আহলে কুফা ও ইমাম আওজায়ী (রহঃ)
👉 ইমাম ইবনে আবেদীন শামী (রহঃ)
👉 ইমাম তক্বীউদ্দীন সুবকী (রহঃ)
👉 ইমাম তাক্বীউদ্দীন আবুল হাসান আলী (রহঃ)
👉 আবু বকর ইবনুল মুনজির (রহঃ)
Ummi Word Meaning explaination :
1.
In case of Rasul(SAW) Here “Ummi” word means. Acctually “he who is taught by none but Allah (or who only taught by Allah).
2.
Many other meanings:
‘Ummi’ ~~
=Gentile
=Non-Israelite
=Unlettered
= A nation (the Arabs) that had never received a Scripture before. ‘Zaku’ or ‘Tazkiah’
= Growth
= Purity from vice
= Development of ‘self’
= Self-actualization. ‘Hikmah’
= wisdom
= Judgment
= Governance
= Political Rule.
Some verses about the Beloved Rasul(SAW). Where Called Ummi in Al-Quran:
◾1. Those who follow the Apostle, the Ummi Prophet, whom they find mentioned in their own (Scriptures), – in the Law and the Gospel . . .
Surah 7.157.
◾2.“And from them are Ummien who do not know the scriptures except wishes and they only follow conjecture” (2/78)
◾3.“…and tell those who have received the scriptures and the Ummien have you submitted?…” (3/20)
◾4.…believe in God and His messenger the Ummy prophet who believes in God…” (7/158)
◾5. “And you did not recite before it any book, nor did you transcribe one with your right hand, for then could those who say untrue things have doubted”(29:48)
◾6. It is He who has sent among the ummi,,,a Messenger…from themselves,,,,, reciting to them His verses,,,,, and purifying them and ,,,,,teaching them the Book and wisdom,,,,, although they were before in clear error.(62:02)
Note: if anyone illiterate can he enough to teach anybody?those who achieve knowlegde from Allah can anybody call him illiterate?
So,who use this illiterate word with Rasul(SAW) may Allah Hedayah them or Curse theme.
- Explain of Al-Nabi Al-ummi
Explaination 1:
Many people unfortunately used the translation of ”’Ummi ”’word as illiterate/unlettered.(nawjubillah)
They should mind it that Rasul(SAW) Did not learned from any human but learned from Allah so he could read & write so if any1 use this it’ll Gustakhi.
Explaination 2:
although the inhabitants of Mecca at that time were not all unable to read or write, but they were called so (Ummi) in reference to the holy city of Mecca.
Explaination 3:
though Ummi means unlettered but In case of Rasul(SAW) Here “Ummi” word means. Acctually “he who is taught by none but Allah (who only taught by Allah).
Explaination 4:
The phrase“totally illiterate”is disrespectful when Quran teaches us not to even use the word“RA’INA”in spite of the fact that Ra’ina could have both good and bad meaning..So use illiterate is definitely bad adab.
Explaination 5 :
আল-কুরআনে পিতা-মাতার আদব সম্পর্কে বলেন,
"তাদের একজন বা উভয়েই তোমার জীবদ্দশায় বার্থক্যে উপনীত হলে, তাদেরকে ‘উহ’ শব্দটিও বলো না এবং তাদেরকে ধমকও দিও না, তাদের সাথে সম্মান সূচক শব্দ দ্বারা কথা বলিও। তাদের সামনে ভালবাসার সাথে নম্রভাবে মাথা নত করে দাও। (সূরা বনী ইসরাঈল-২৩/২৪)
আর রাসূল (ﷺ) এর আদব সম্পর্কে বলেন,
"হে ইমানদারগণ! তোমরা নবীর কন্ঠস্বরের উপর তোমাদের কন্ঠস্বর উঁচু করো না এবং তোমরা একে অপরের সাথে যেরূপ উঁচুস্বরে কথা বল, তাঁর সাথে সেরূপ উঁচুস্বরে কথা বলো না। এতে তোমাদের কর্ম নিস্ফল হয়ে যাবে এবং তোমরা টেরও পাবে না।"-(হুজরাত ২)
“(হে ইমানদারগণ)! রসূলের আহবানকে তোমরা তোমাদের একে অপরকে আহ্বানের মত গণ্য করো না।” (২৪ : ৬৩)
কে অধিক প্রিয় ও সম্মানিত রাসূল (ﷺ) নাকি পিতা-মাতা?
"তোমাদের কেউই ততক্ষন পর্যন্ত ইমানদার হতে পারবে না যতক্ষণ না আমি তার নিকট তার পিতা , সন্তান ও সকল মানুষ হতে অধিকতর প্রিয়তম না হই।"
▪ সহীহ বুখারী, হাদীস নং ১৫
▪ সহীহ মুসলিম, হাদীস নং ১৭৮
Note : কেউ যদি আপনাকে নিরক্ষর বলে সেটা আপনার জন্য অপমান জনক। আর যিনি দুজাহানের বাদশাহ তাঁকে কিভাবে, কোন আক্কেলে নিরক্ষর বলছেন? (নাউযুবিল্লাহ) ভিতরটা কি একবারও কেঁপে উঠে না?
নবী আল-উম্মীর কয়েকটি ব্যাখ্যা দিলাম। যেমনঃ
১) এর অনেকগুলো অর্থ রয়েছে কিন্তু আপনে নিরক্ষরটাই কেন বেছে নিবেন?
২) মক্কাবাসীদেরকে উম্মী বলা হত যদিও সবাই নিরক্ষর ছিল না তাও। এটা স্থানের সাথেই অনেকটা সম্পর্কিত ছিল।
৩) স্বয়ং আল্লাহ তাঁর শিক্ষক, জিব্রাইল (আঃ) তাঁর খাদেম। আপনার শিক্ষক যদি পৃথিবীর সবচেয়ে বিজ্ঞ ব্যক্তি হত আপনে কি নিরক্ষর থাকতেন? আর আল্লাহর সাথে তো কোন তুলনাই নাই।
৪) ওনার লেখা কতিপয় চিঠি (ইউটিউব ভিডিও দ্রাষ্টব্য) প্রমাণ করে তিনি লিখতে জানতেন তাহলে কেন এত বড় মিথ্যাচার?
৫) আলমে আরওয়া (রূহের জগত) থেকে কিয়ামত পর্যন্ত তিনি এ বিশাল বিশাল আল্লাহ প্রদত্ত ইলমে গায়েবের ভান্ডার বর্ণনা করেছেন যা কেউ অস্বীকার করলে নবুওয়াতের মুজেজাকে অস্বীকার করা হবে। তাহলে কিভাবে তাঁকে নিরক্ষর আর মূর্খ বলুন? (নাউযুবিল্লাহ)
—–Rasul (ﷺ) could read & Write ——–
Hadith 1:
Ibn Abbas reported::::
When Allah’s Messenger (may peace be uponhim) was about to leave this world, there were persons (around him) in his house, ‘Umar b. al-Kbattab being one of them. Allah’s Apostle (may peace be upon him) said: ”””””””Come, I may write for you a document”””””'; you would not go astray after that.Thereupon Umar said: Verily Allah’s Messenger (may peace be upon him) is deeply afflicted with pain. You have the Qur’an with you. The Book of Allah is sufficient for us. Those who were present in the house differed. Some of them said: Bring him (the writing material) so that Allah’s Messenger (may peace be upon him)””””””’ may write a document ”””””’for you and you would never go astray after him And some among them said what ‘Umar had (already) said. When they indulged in non sense and began to dispute in the presence of Allah’s Messenger (may peace be upon him), he said: Get up (and go away) ‘
Ubaidullah said: Ibn Abbas used to say:
There was a heavy loss,
indeed a heavy loss, that, due to their
dispute and noise. Allah’s Messenger (may peace be upon him)could not write(or dictate)the document for them.
Reference:
«»«»From:Sahih Bukhari
Volume:3,
Book: 49,
Number: 863:
«»«»From:Sahih Muslim
Book: 013,
Number :4016:
Hadith 2:
A’isha reported that ,”‘Allah’s Messenger(may peace be upon him) in his (last) illness asked me to call Abu Bakr, her father, and her brother too, so that he might ”””””write a document””””’,for he feared that someone else might be desirous (of succeeding him) and that some claimant may say: I have better claim to it, whereas Allah and the Faithful do not substantiate the claim of anyone but that of Abu Bakr.
Reference:
From:Sahih Muslim
Book: 031,
Number: 5879:
Hadith 3 :
Anas reported that, when Allah’s Apostle (may peace be upon him) decided to ””””””write”””’ to the Kisri (the King of Persia),Caesar(Emperor of Rome),and theNegus(the Emperor of Abyssinia), it was said to him that they would not accept ””””’the letter”””” without the seal over it; so Allah’s Messenger (may peace be upon him) got a seal made, the ring of which was made of silver and there was engraved on it.(Mubammad. the Messenger of Allah).
Imam Aul Abbas al Qurtubithe commentator of Sahih Muslim has proven from such ahadith that Prophet (Peace be upon him)knew how to read and write,
Reference:
From:(Sahih Muslim)
Book: 024,
Number 5218:
~Al-Mufhim (4/637-638)]
~Imam Badr ud-din Ayni(rah),
~Imam al-Qadhi Iyaadh(rah),
~Imam al Baji(rah),
~Imam Abu Zar Harwi,
~Imam Abul Fath al Naysaburiand many other scholars have approved this fact.‘A’isha Siddiqa(Allah be pleased with her) in his Sahih.
Hadith 4:
Whilst the noble Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) was in the Cave of Hira, suddenly an angel (Jibril) came to him and said,“Read.”
The Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) replied,“I am not a reader.”
The Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) relates: Then he took hold of me, pressed me to his chest, released me and then said again,“Read.”
I replied,“I am not a reader.”
Then he took hold of me, pressed me to his chest, released me and the third time said again,“Read.
”I again replied,“I am not a reader.”Then he took hold of me again, pressed me to his chest and upon releasing me,
the fourth time – reciting the first five verses of Surat al-‘Alaq(96)– said,
~“Read, in the name of your Lord, who created:
~created the human being from clotted blood.
~Read, for your Lord is Most Generous, who taught by the pen, taught the human being what he did not know.”
Upon this, Allah’s Messenger (peace and blessings of Allah be upon him) did not refuse, but received the revelation and came home.
Reference:
From :: Imam al-Bukhari
Chapter : 3 of the Book of Bad’ al-Wahy
Chapter : 1 of the Bookofal-Ta‘birand
Chapter: 1 ofSurat al-‘Alaq(96)
Book of al-Tafsir
Recorded this hadith in three separate places
———————————————-
the phrase””ma ana bi qari’in”” has 3 meanings;
1.‘I am not a reader’,
2.‘I do not read’
3.‘I will not read’.
some people have wrong translated this phrase as:
1.‘I cannot read’
2.‘I do not know how to read’.
Hadith 5 :
Al-Saffar (May Allah be pleased with him) reported:
Narrated Ali bin Asba`t or [and] others who had said:
“I said to Abu` Jafar (al-Jawad):
‘People claim that the Prophet (peace be upon him and his pure family) could neither read nor write!!
So, he, peace be upon him, denied that and said: ‘They have lied, May the wrath of Allah be upon them! How would that be?
When Allah has said:'(It is) He who raised among the Ummīyīna (i.e. maternals) a Messenger from amongst them, reciting upon them His signs and purifying them and teaching them the Book and thewisdom;..
…’How did he teach them the Book and the Wisdom while he could neither read nor write?’
Then Ali bin Asba`t asked the Imam: “Why was he called al-Nabi al-Ummi? To which the Imam (peace be upon him) replied: “Because he was ascribed to Mecca.That is according to the words of Allah, the Most Exalted:’That you may warn Umm al-Qura` (i.e. the mother of villages) and those around it.’Umm al-Qura` means Mecca. So, he was called Ummi.”
Reference:
(Basair al-darajat, By al-Saffar, vol. 5, p. 246).
Hadith 6:
Al-Saduq (May Allah be pleased with him) reported:
Narrated Ja’far ibn Muhammad al-Sufi:
“I asked Abu Ja’far Muhammad son of Ali al-Rida (peace be upon them both) saying: ‘O son of Allah’s Apostle, why was the Prophet called Ummi?’
He answered: ‘What do the people say?’
I said: ‘They claim that he was called Ummi because he was illiterate.”
He replied: ‘They lie! May the curse of Allah be upon them, Allah has clearly said in His Book:‘(It is) He who raised among the Ummīyīna (i.e. maternals) a Messenger from amongst them, ””””reciting upon them His signs”””” and purifying them and ”’teaching them the Book and the wisdom””’
How would he teach what he himself could not do?
“By Allah, Allah’s Apostle (peace be upon him and his pure family) used to read and write in 72, or he said 73, languages. He was called Ummi because ”””he was from Mecca”””.
Mecca is one of the mother towns, and this is why Allah the Most Exalted has said:‘So that you (Muhammad) may warn the mother of villages (i.e. Mecca) and whoever is around it’.”
————Reference————
(Ma’ani al-Akhbar, By al-Saduq, p. 53).
নবী আল-উম্মী মানে নিরক্ষর নয় এই শব্দের সঠিক ব্যাখ্যা:-
Reviewed by মইনীয়া যুব ফোরাম
on
9:17 PM
Rating:
No comments: